Voorjaarscursus “2024” (beëindigd): “Il dolce suono” Drieluik over grote operacomponisten

“Il dolce suono” : Drieluik over grote operacomponisten – Mozart, Verdi, Puccini

De cursus wordt gegeven door Ben Coelman.
Ben Coelman studeerde geschiedenis en is al ruim 25 jaar werkzaam bij de Nederlandse Reisopera waar hij momenteel deel uitmaakt van de afdeling educatie en participatie. Daarnaast werkte hij een aantal jaar als programmeur kamermuziek voor het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede en verder verzorgt hij jaarlijkse vele inleidingen, interviews en presentaties op het gebied van muziektheater en klassieke muziek.

Inhoud cursus:

– 1. Tutti accusan le donne –
Wolfgang Amadeus Mozart als operacomponist

Wolfgang Amadeus Mozart is een van de eerste belangrijke componisten die de traditionele banden met vorstenhoven en broodheren verbreekt om zich als een vrij en onafhankelijk opererende kunstenaar te profileren. Hij is daarmee het volmaakte kind van zijn tijd. Een tijd waarin de macht van de absolutistische heersers snel afneemt en waarin de geest van de revolutie al rondwaart. Die geest manifesteert zich duidelijk in zijn werken. Als voorbeeld hiervoor zien we hoe de rol van de vrouw in Mozarts opera’s in amper 25 jaar tijd verandert van onderdanig en schuldbewust naar initiatiefrijk en zelfverzekerd.

– 2. Va pensiero!
Giuseppe Verdi als operacomponist

De burgerlijke revoluties van de eerste vijftig jaar van de negentiende eeuw en de geest van het Risorgimento, dat Italië tot ca. 1870 in zijn greep hield, zijn van grote invloed geweest op een van de meest invloedrijke operacomponisten van de Romantiek: Giuseppe Verdi. In deze presentatie maken we kennis met de schepper van geniale kunstwerken die doordrenkt zijn van vernieuwende, negentiende-eeuwse denkbeelden en met de man die een persoonlijke strijd aanging met vastgeroeste machtsstructuren en morele gelijkhebbers. Tevens is Verdi bij uitstek de componist die gedurende zijn carrière zijn focus verlegt van het belang van het collectief naar het belang van het individu.

– 3. Vissi d’arte…
Giacomo Puccini als operacomponist

In zijn roemruchte boek Opera as Drama (1956) noemt Joseph Kerman Puccini’s Tosca ‘a shabby little shocker’: een sentimentele tranentrekker met veel platte effecten. Nu bestaan er inderdaad opera’s met meer diepgang en fijnzinnige psychologische karakterschetsen, maar Tosca en de overige muziekdrama’s van Giacomo Puccini getuigen stuk voor stuk en in ieder detail van het buitengewone theatrale instinct van de componist. Niet voor niets zijn La Bohème, Madama Butterfly, Tosca en Turandot échte publiekslievelingen geworden en behoren ze tot de meest uitgevoerde opera’s allertijden.

Ben Coelman laat u aan de hand van overvloedig beeld- en geluidsmateriaal kennismaken met het leven en werk van deze drie grote componisten en tegelijkertijd krijgt u een beeld van de ontwikkelingen binnen de geschiedenis van het fascinerende genre van de opera.

 

 

L. Metlicovitz Tosca (Puccini, 1900)
De kleine Mozart en de aartsbisschop van Salzburg
Verdi voor het Teatro alla Scala in Milaan